top of page

איך המוח במישור השני קשור לקורי העכביש

מונטסורי היתה אישה מדענית שמאוד התעניינה בטבע, בסביבה בגאוגרפיה.

אחד הדימויים המוכרים שלה הוא הדימוי של התפתחות הילד אל מחזור החיים של הפרפר עליו לרוב מדברים .

בסיפרה

From childhood to Adolescence

משווה מונטסורי את התפתחות המוח במישור השני (6-12) אל קורי העכביש.

בהשוואה זו , מונטסורי נותנת לנו הצצה לצרכים של הילדים והבנה כיצד אנחנו , אם כהורים או כאנשי חינוך יכולים לחזק ולתרום בשלב הזה.



העכביש כך מספרת לנו מונטסורי, טווה את

הקורים שלו בתבנית קבועה ובתוכנית מדוייקת וידועה.

מתחיל מרחוק מתכנס אל האמצע ושם יושב ומחכה לטרף שלו.

העכביש יתחיל בין שני עצמים. ככל שהם יהיו רחוקים יותר אחד מהשני כך הרשת תהיה גדולה ורחבה יותר וככל שהעצמים יהיו קרובים אחד לשני, כך הרשת תהיה קטנה יותר.

כמו קורי העכביש כך גם התפתחות המוח של הילדים לפי מונטסורי.

העבודה החושית במישור הראשון (0-6) יוצרת את התבניות והבסיס שיאפשרו לילד להתחיל "לטוות קורים" ובזכותם הוא יחקור את העולם.

הילד במישור השני מחפש "עצמים רחוקים" שיאפשרו לו "טוויה" רחבה - כך שתהיה לו רשת גדולה ואפשרות לקלוט כמה שיותר אינפורמציה וידע מהעולם שמסביב.

"לטרוף את העולם" הוא משפט מאוד מתאים לשלב הזה.

הילד במישור השני ישאל אותנו שאלות מרובות, יתעכב על פרטים, שעבורנו כמבוגרים נראים שוליים או לא מועילים,

אבל דווקא כאן, מונטסורי אומרת לנו -

'תכבדו את המקום של הילד'.

הוא טווה את הקורים שלו, הוא מתעכב במקומות הנכונים לתבנית הטוויה הפנימית שלו וכך מחזק את נפשו ואת יכולות הלמידה והתפקוד שלו.

ככל שנאפשר לילד לשאול, להתעכב, להתפרס לכיוונים שהם מעבר לגבולות המוכרים ,

נקדם בו את היכולת ללמידה מופשטת, למבוגר עצמאי שחי בעולם במלוא הפוטנציאל שלו.

כמובן שכל מה שכתוב תקף גם לילדות ולא רק לילדים 😉

מוזמנים להביע את דעתכם ולשתף אותי בשאלות ומחשבות שעולות בכם מתוך כל זה 🕸️



Comments


bottom of page