היכולת לזהות את הצלילים המרכיבים מילים היא יכולת אשר מתקיימת אצל הילד מרגע התפתחות השמיעה באופן לא מודע. בשפה המקצועית יכולת זו נקראת "מודעות פונולוגית"
בסביבות גיל שלוש , אפשר להתחיל ולעבוד על המיומנות הזו באופן יותר מודע וללמד את הילדים לזהות מושגים כמו מיון, שיוך והבחנה בין צלילים שונים.
אחד המשחקים הנפוצים בעולם המונטסורי אשר תומך במיומנויות הנ"ל הוא "אני רואה בעיני הקטנה"
כדי לשחק את המשחק בכיתה עליכם להכין מס' חפצים מראש (רצוי קטנים) או תמונות צבעוניות של חפצים שהילד מכיר ולפזר אותם על השטיח (אפשר גם להשתמש בחפצים שכבר קיימים בסביבה) לדוגמא: עיפרון, נייר,כדור, שולחן , בננה וכד'
השלב הראשון יהיה צליל פותח:
"אני רואה בעייני הקטנה משהו שמתחיל ב- בָּ"
הילד שמזהה את המילה אומר אותה או מרים את התמונה / חפץ
אפשר להחליט מראש שמי שמזהה נותן את הצליל למילה הבאה או שהמורה היא זו שתמיד מובילה את המשחק.
אפשר לשחק גם ללא חפצים קטנים אלא על ידי חיפוש חפץ בכיתה או רק זיהוי שלו.
רמות הקושי במשחק יעלו אל צליל סוגר ואל צליל אמצע
כאשר הילדים יודעים לשיים את האותיות אפשר לשחק על ידי אמירת שם האות.
המשחק הזה מאוד אהוב על ילדים והוא יכול להיות נהדר למשפחות בנסיעות ארוכות (וגם בטיולים באוטובוס) הוא אומנם מיועד לילדים צעירים לרכישת הקריאה אבל הוא נהדר ומצחיק כמשחק משפחתי גם עם ילדים גדולים ומעביר נסיעות ממש בכיף.
ועכשיו בואו נעשה ניסיון עם התמונה המצורפת
צליל פותח אבל מאתגר
אני רואה בעיניי הקטנה משהו שמתחיל ב צָ
מזהים?
Comments