top of page

אתגרים בשילוב חינוך מונטסורי בבית ספר ציבורי

הגישה המונטסורית היא גישת חינוך שפותחה על ידי ד"ר מריה מונטסורי בראשית המאה ה-20. הסבר ממש כללי ורחב יגדיר את הגישה ככזו המתמקדת במרכזיות הילד ובצמיחתו הטבעית והאורגנית. במערכת החינוך המונטסורית, התלמידים מתקדמים בקצב עצמי, בוחנים וחוקרים את החומרים באופן פעיל ועצמאי. הם מקבלים הרבה חופש אבל בתוך גבולות מאוד ברורים.


הגישה המונטסורית היא מועילה ומעוררת השראה ומחקרים רבים יעידו על כך, בשנים האחרונות בתי ספר ציבוריים רבים מנסים לשלב את עקרונות הגישה ומגלים שישנם אתגרים מסויימים. ליקטתי עבורכם מס' אתגרים שיכולים להופיע כשאתם מנסים ליישם ולשלב את עקרונות הגישה המונטסורית בבתי הספר הציבוריים וגם מס' טיפים לעשות את השילוב נכון.


נתחיל באתגרים:


1. תכנית לימודים ותכנית מורים: הגישה המונטסורית שמה דגש על תכנית לימודים אישית וחינוכית המתאימה לכל ילד בנפרד ורואה כל ילד באופן הוליסטי הכולל את הצרכים הרגשיים, המנטליים, הפדגוגים והפיזיים. בבית ספר ציבורי, ישנו קושי להתאים את הלימודים לצרכים האישיים של כל תלמיד. תוכניות הלימודים הם קבוצתיות / כיתתיות ומתייחסות לרוב אל המצב הפדגוגי- עם ילדי קצה תיהיה התייחסות רחבה יותר וניסיון לתת מענה אישי.


2. תשתית חינוכית: הגישה המונטסורית מכילה חומרים חינוכיים וציוד מיוחד שנוצרו במיוחד בעקבות תצפיות על ילדים ומטרתן להוביל את הילדים בהתאם לשלב ההתפתחותי של מוחם ללמידה שהינה מהמחושי אל המופשט

בית הספר הציבורי עשוי להיתקל בקושי מבחינת תקציבים אשר יאפשרו תשתית הדרושה לשיטה המונטיסורית, כמו חומרי למידה וציוד ספציפי. דבר שיצור אתגרים הקשורים להכנת הסביבה. (רוב בתי הספר הציבוריים מצליחים לגייס תקציבים המאפשרים הכנת סביבה שמותאמת לתהליך הייחודי שלהם) .


3. יחסים בין תלמידים ובין תלמידים למורים: השיטה המונטיסורי מעודדת תחושת קהילה, שיתוף פעולה ועבודה בקבוצה. בין התלמידים ובין אנשי החינוך לתלמידים, הלמידה היומיומית מתנהלת בהרגשה חמימה של בית, עבודת צוות ודגש רב על בניית אמון, חברות, דיאלוג ופתירת קונפליקטים לאורך כל שעות היום. בבית ספר ציבורי , גישת הלמידה היא יותר אינדבדואלית ומתנהלת לרוב בדיאלוג של עונש רווח ותחרותיות. לרוב ישנו קושי ליצור יחסים עמוקים ואיכותיים בין התלמידים, וגם להבטיח את הקשר האישי בין המורים לתלמידים.


4. רגישות לתוצאות: בבית ספר ציבורי, לרוב יהיו דרישות מוסדיות ומדדים שונים בגלל הדרישות של המערכת החינוכית והבחינות הרגילות שיש לעמוד בהם והם עשויים להוות אתגר .השיטה המונטסורית לעומת זאת, מתמקדת בתהליכים ובצמיחה הטבעית של הילד, ולא שמה דגש על תוצאות אקדמיות מדדיות.

אתגר זה הוא בעל השפעה רבה על יכולת הישום המלא והמוצלח של גישת החינוך המונטסורית בבית ספר ציבורי.


מכיוון שכל בית ספר ומערכת חינוך מקומית יכולה להיות שונה ושמה דגשים על איכויות שונות, יש צורך לפתח תכנית יישום אשר מותאמת אישית עבור בית הספר הספציפי ולמצוא דרכים להתמודד עם האתגרים .


כאשר אנחנו ב Gecko montessori מתחילים ללוות צוות חינוכי כדי ליישם את שיטת החינוך המונטסורי בבית ספר ציבורי,

אנו פועלים לפי השלבים הבאים כדי להקל על האתגרים הקשורים ליישום השיטה:




1. הכשרת המורים: חשוב לספק הכשרה מקיפה ומעמיקה למורים העובדים בבית הספר. הם צריכים להבין את עקרונות המונטסורי וללמוד כיצד ליישם אותם בצורה מותאמת לתלמידים במסגרת בית הספר הציבורי. עליהם לקבל כלים וטכניקות שיעזרו להתמודדות עם תלמידים ברמות שונות של ידע ותחומים שונים של עניין, כלים וידע אשר יחזקו את ההסתכלות ההתפתחותית מוחית ורגשית של הילד על פי מונטסורי וכמו כן עליהם ללמוד את אופן העבודה המדוייק לשימוש באביזרי הלמידה המיוחדים של מונטסורי.


2. קביעת יעדים ותוכניות לימוד: יש לקבוע יעדים ברורים ומדויקים עבור כל תלמיד בנפרד, עם דגש על התקדמות אישית. יעדים אלו יכולים להיות ברמות שונות, עם קביעת מסגרות זמניות ומדדים מתאימים למדידת התקדמות התלמידים. תכניות הלימודים צריכות להיות גמישות כדי להתאים אתן לצרכים האישיים של כל תלמיד.


3. יצירת סביבת למידה מתאימה: על מנת לתמוך בגישת מונטסורי, יש צורך ביצירת סביבת למידה מגוונת ומעוררת השראה. זה יכול לכלול מרחבי למידה שונים אשר מעודדים עבודה עצמאית, ציוד מגוון לחקירה וללמידה פעילה, ספרייה מרכזית וגישה למודלים חינוכיים ומשאבים רלוונטיים.


4. יצירת שותפויות ותמיכה מההורים: עידוד הורים להיות חלק מתהליך הלמידה ולתמוך בגישת הלימוד המונטסורי חשוב מאוד. יש ליצור תקשורת פעילה ושותפות עם הורים, להסביר להם את העקרונות והיתרונות של הגישה, ולקבוע אילו תמיכות הם יכולים לספק לילדים במהלך הלמידה היומיומית בבית.


5.התאמה אישית למסגרת הנתונה: חשוב לבחון ולחשוב אילו עקרונות של גישת החינוך המונטסורית ניתן לשלב ולהתאים לתוך המסגרת הקיימת. יש לזכור שגישת החינוך המונטסורית מאוד ברורה, מדעית ומדוייקת יחד עם זאת היא גישה חינוכית בעלת עקרונות ויכולות רחבות הנושקת אל הרבה גישות חינוך קיימות ובזכות זאת ישנה אפשרות להתאים אותה על פי האופי והמשאבים הקיימים בכל בית ספר.



Comments


bottom of page