top of page

גבולות וענישה בחינוך המונטסורי

גבול וענישה הם שני מושגים שונים עם תפקידים שונים אבל משום מה כולנו נוטים לערבב בינהם, אולי זה בגלל שגידלו אותנו באופן מסויים ולא באמת למדנו לעשות הפרדה. אבל מסתבר שמונטסורי , דיברה גם על זה רבות.


החינוך המונטסורי מצליח לתת לנו נקודות שמבהירות את ההבדל בין השניים.


בואו ננסה לחדד את הנושא


קודם נבין מהו בכלל גבול?


נדמה גבול ל "קו "שמפריד בין התנהגות מסוימת להתנהגות אחרת. הוא מסמן מה מותר ומה אסור, ומטרתו להנחות ולכוון את ההתנהגות. גבולות מסייעים ליצירת סדר חיצוני ופיזי בסביבות שונות וגם לשמור על גבולות בריאים במערכות יחסים ולהכיר את עצמנו טוב יותר.


מהי ענישה?


ענישה היא פעולה שמביאה לתוצאה שלילית או כואבת בעקבות פעולה שנעשתה בניגוד לחוק או לכלל . מטרת הענישה היא להרתיע את האדם מהתנהגות לא רצויה ולחנך אותו על השלכות ההתנהגות שלו. ענישה מתבצעת בדרך כלל לאחר שהעבירה התרחשה ומטרתה לתקן או לשנות התנהגות.



אם נצליח להביט על המושגים האלו "במבט על" נבין שגבולות הם מנחים ותומכים, בעוד שענישה היא תגובה לפעולה שנעשתה בניגוד לכללים.


בחינוך המונטסורי, שמירה על גבולות נעשית באמצעות עקרונות חינוכיים שונים שאינם כוללים ענישה.

בחינוך המונטסורי ישנם הרבה גבולות, גם בשמירה על הסביבה, גם בשמירה על החברים וגם בשמירה העצמית


אז איך שומרים עליהם ומנחים לקיום הגבולות ?

הנה כמה דרכים



הסביבה המובנית: המרחב המונטסורי אם הוא כיתה, גן או בית יעוצב ויאורגן כך שלילד יהיה קל לשמור על הגבולות . אם על ידי אזורים מוגדרים לפעילויות שונות ובעזרת אמצעים שמסייעים לילדים לדעת ולהיזכר מה מותר ומה אסור.


הדרכה ותחזוק עצמי: הדמות המדריכה , עובדת עם הילדים ומדריכה אותם כיצד להשתמש בחומרים ובסביבה בצורה נכונה, יש הרבה בהירות ודגש על עצמאות ואחריות אישית. כך עוזרים לילדים להבין מה יכולות להיות ההשלכות של ההתנהגות שלהם ולא כופים עליהם ענישה.


חוקי כיתה ברורים: במרחב המונטסורי ישנם כללים ברורים שמוסברים היטב באופן שמותאם ליכולת הקליטה של הילד, הכללים מועברים מראש ולא רק ברגע האמת, בנוסף מתאפשר לילדים ללמוד אותם באופן טבעי תוך כדי אינטראקציה עם החומרים והסביבה. הכללים אינם נמסרים בצורה של אזהרות או עונשים, אלא כמשהו טבעי שמסייע לתפקוד הכיתה.


תשומת לב לצרכים האישיים: המדריכים מתצפתים ומבדילים בין הצרכים האישיים של כל ילד ובהתאם לכך מספקים תמיכה. כשהילדים מרגישים שרואים אותם ואת הצורך שלהם, הם נוטים לפעול לפי הכללים בצורה טבעית יותר.


תשומת לב לתוצאות: במקום ענישה, הילדים נתקלים בתוצאות טבעיות של התנהגותם. לדוגמה, אם ילד לא מחזיר חומר למקום, הוא לא ימצא אותו בפעם הבאה או ילד אחר לא מוצא אותו , המדריך יתווך את זה לילדים בדרכים שונות גם בזמן אמת וגם בהמשך בסימולציות קבוצתיות.


מודל חינוכי: המדריכים עצמם מהווים דוגמה אישית בהתנהגותם ובשמירה על הגבולות. הם מראים לילדים כיצד לכבד את הגבולות ולהתנהג בצורה חיובית.


המטרה בחינוך המונטסורי היא ללמד את הילד לפתח יכולת של קבלת החלטות בצורה חיובית ולא מתוך חשש או פחד שיגיע באמצעות ענישה, הדרך הזו מובילה לשמירה על גבולות בדרך הרמונית נעימה ואוהבת אשר אינה מתפשרת על שלושת העקרונות המובילים:


שמירה על עצמי

שמירה על הסביבה

שמירה על חברי

Comments


bottom of page