top of page

 "המטוס השני של ההתפתחות" -מונטסורי לגילאי 6-12


תכנית הלימודים של מריה מונטסורי, שהוקמה לפני למעלה מ -100 שנה, הדגישה רבות מהכישורים הנחשבים כיום לגורמי מפתח ביזמים מצליחים. תכנית הלימודים שלה הדגישה תחומים של עצמאות, הדרכה עצמית ולמידה בקצב של האדם ולא בקצב של אחרים.

תכנית לימוד זו מכוונת את עצמה לבניית מוחות גדולים המעודדים סקרנות ועצמאות.


בגיל 6-12 הילדים מתחילים לפתח את המודעות שלהם אל הסביבה ואל החברה, גם אל הקהילה שסביבם - משפחה, ישוב, ארץ ותרבויות אחרות בעולם. רוב הילדים יעדיפו ללמוד ולחקור יחד ולא באופן אינדיבידואלי, מישור ההתפתחות השני מעורר בילדים את הרצון להרחיב את הרשת החברתית. הם מתחילים לגלות עניין אמיתי באחרים, בין אם זה בתוך הקהילה המקומית שלהם או בתחושת מודעות עולמית יותר. תוכניות יסודיות במונטסורי מנצלות תקופה רגישה זו של מודעות תרבותית על ידי מתן מגוון רחב של הזדמנויות לילדים לחקור את תרבותם ואת זו של האחרים באמצעות לימודי היסטוריה, גיאוגרפיה, אומנויות שפה ומדעים.


תוכנית הלימודים הקוסמית-

מונטוסרי השוותה את בני האדם לכל משפחת היונקים בטבע

מתוך כך, היא דאגה מהניתוק שחווים בני האדם מהיקום ורצתה לעורר את המודעות לכך שגם לנו יש חלק והשפעה על הסביבה. מונטסורי פיתחה את החינוך היקומי כך שיעורר הבנה רחבה וגדולה על התפתחות היקום, הטבע, החיים ויחבר את הילדים למחשבה על ההשפעה והקשר שלהם לעולם. החינוך ביקומי נלמד על ידי חמישה סיפורים גדולים.

חמשת הסיפורים הגדולים מציגים חזון ידע הוליסטי, הנשען על חומר מהדיסציפלינות השונות. הם נועדו לעודד את דמיונם של תלמידי היסודי, כך שיזמו את החקר לתכנית הלימודים. חינוך קוסמי זה מספר כיצד היקום אינו מקום אקראי או משהו ש"רק קרה ", אלא מראה כיצד לכל חלקיק, חומר, מין ואירוע יש מטרה ספציפית ותרומה לפיתוח אחרים. ד"ר מונטסורי רצתה שילדים יבינו את מידת הכרת התודה שחייבים בני האדם לחלקים אחרים של היקום ויבינו לגמרי שבלעדיהם איננו יכולים לחיות. ותרומתם לכלל המקושרים זה לזה, היא הכרחית .

 

התפתחות רגשית

 בין הגילאים 6-12 ילדים חווים צמיחה פיזית רבה. עם זאת, מה שבולט יותר מהצמיחה הפיזית שלהם הוא יכולתם לצמיחה נפשית רבה. תוכנית הלימודים היסודית במונטסורי נוצרה מתוך מחשבה זו. תוכנית הלימודים היסודית התחתונה (6-9) מנצלת את ההתלהבות הטבעית של הילד ללמידה ומניחה את הבסיס למיומנויות הדרושות. תוכנית הלימודים היסודית העליונה (9-12) לא רק מתמקדת ברכישת ידע, אלא מוסיפה רמה של השראת הילדים לחשיבה ושאלה.

במישור השני, ילדים ימשכו אל מה שהופך לחלק מחייהם בכוח הדמיון והאינטליגנציה. הם צריכים לשמוע סיפורי גדלות וטובות וערכים מוסריים. מוחו של הילד היסודי עוסק בעצמו בבניית מצפון, באותה תחושה פנימית של מה נכון ולא נכון. בתקופת צמיחה זו, עליהם לדעת שהמבוגרים בחייהם אוהבים, מכבדים ומבינים אותם.

ילדים במישור השני מפתחים תחושת סדר מוסרית חזקה. יש להם חוש צדק חזק מאוד. הגינות נתפסת ומעקב אחר הכללים הופך להיות חשוב מאוד. הם זקוקים למודלים לחיקוי טובים כאשר הם לומדים על ערכים.

זו התקופה הרגישה לדמיון, לראיית האפשרויות בחוויות אמיתיות. תכניות יסודי במונטסורי מתחילות לעיתים קרובות את שנת הלימודים בסיפורי המופלאים ועשיית חקר כשהמיקוד הוא סביב ג"ג , מדעים, היסטוריה.

 

זמן לדמיון ולנימוקים

חלוקת היסודי לשני שלבים, בני 6-9 וילדים בני 9-12 מבוססים על צרכי ההתפתחות של התלמיד, כשהם נעים לקראת גיל ההתבגרות.

העבודה בכיתה היסודית התחתונה (גילאי 6-9) נעשית בחומר נרחב של שיטות מונטסורי המאפשר לילדים לחוות לא רק את העומק והרוחב של תכנית הלימודים, אלא גם להרגיש בנוח עם סגנונות הלמידה שלהם, כולל עבודה בקבוצות עם ילדים אחרים. תכנית הלימודים נועדה להיות קשורה זה בזה, לעורר את דמיונו של התלמיד היסודי. הם יעבדו בתחומי הליבה של קריאה, כתיבה, מתמטיקה, חיים מעשיים, היסטוריה, גיאוגרפיה, תרבויות עולם, מדע, אמנות, עבודת יד/אמנות ומוזיקה, עם חקירה ספציפית נוספת בפעילויות מיוחדות בנושא טבע ושימור, חקלאות בת קיימא, והבנה מתחילה של שיטות יזמות חברתיות ועסקיות..

 

תלמידי היסודי העליון עוברים מהיסודי התחתון לחשיבה מופשטת יותר, מסתמכים יותר על ספרים ועל חומרי משאבים אחרים כשהם מחזקים את העבודה שהחלה ביסודי התחתון. כאן הם משפרים את היכולות שלהם בחשיבה היפותטית, מבקשים להבין ביתר פירוט את המוטיבציה שמאחורי ההתנהגות, ורוכשים הבנה מופשטת לחלוטין של מושגים. התלמידים מקבלים מחזורי עבודה של 3 שעות בכל יום, ומאפשרים להם לעבוד ללא הפרעה. בנוסף לעבודה האישית שלהם, התלמידים עובדים בשיתוף פעולה בתוך נושאי התרבות באמצעות למידה מבוססת פרויקטים

 

מנהיגות היא המפתח בתוכנית היסודית העליונה. הילד בן 9-12 שואף לעצמאות. הילדים מפתחים את כישורי המנהיגות שלהם בקהילה על ידי הובלת מפגשים בכיתה, פרויקטים שירותיים, גיוס תרומות וחונכות לסטודנטים צעירים יותר

בתכנית 9-12 התלמידים ילמדו עוד כיצד להציב מטרות, להשיג מטרות אלה ולאחר מכן להגדיר מטרות גבוהות יותר לפרויקטים בעיצוב משלהם. תהליך זה בונה יעילות עצמית ויוצר תחושה חיובית יותר של הצלחה. התלמידים מעודדים בעבודתם היומיומית לקחת ולהעריך סיכונים ונתמכים כאשר הם לומדים מטעויותיהם. באמצעות השימוש בעקרונות הגישה של מונטסורי, אפילו התלמידים הצעירים ביותר מקבלים תחושה של סדר, הישג וריכוז, שיתחזקו יותר ויותר בכישורי יזמות ושפה עממית ככל שהם גדלים.

מה שמייחד את הגישה המונטסורית בשנות היסודי-גילאי 6-12-

הוא תכנית הלימודים בקצב אישי המאתגרת את הילדים מבחינה לימודית ושומרת על רווחתם ותחושת העצמי שלהם. כשהם מעורבים כחברים תורמים בקהילה מכבדת, הם לומדים להטיל ספק, לחשוב באופן ביקורתי ולקחת אחריות על הלמידה שלהם כישורים שיתמכו בהם בחינוך מאוחר יותר ובחיים.

 

כמו בכל רמות הגיל במונטסורי, התוכנית היסודית מבוססת על האמונה שילדים לומדים בצורה הטובה ביותר באמצעות תנועה ועבודה בידיים, ומספקת תמיכה קוגניטיבית, חברתית ורגשית כדי לעזור להם למצות את מלוא הפוטנציאל שלהם.

 

זה כולל מענה לצרכים שלהם כשהם נכנסים לתקופה חדשה של התפתחות המאופיינת ב:

1. מעבר מחשיבה קונקרטית לחשיבה מופשטת

2. עניין גובר בסוציאליזציה

3. חשיבה וזיכרון המתעצמים על ידי יצירתיות ודמיון

4. עניין בהגינות, בצדק חברתי ובחמלה

 

בכיתה יסודית במונטסורי התלמידים עובדים בנפרד או בקבוצות קטנות, ליד שולחנות או על מחצלות על הרצפה.

תאורה טבעית, צבעים רכים וחללים מסודרים מהווים את הבמה לפעילות ממוקדת ורגועה. חומרי למידה מסודרים על מדפים נגישים בהתאם לאזור הלימודים, ומעודדים עצמאות כאשר התלמידים ממשיכים בעבודתם. הכל נמצא במקום בו הוא אמור להיות, ומשדר תחושה של הרמוניה וסדר המנחמים ומעוררים השראה.

ילדים חדשים במונטסורי מרגישים במהירות בבית עם ההוראה בהשראת תחומי העניין העמוקים ביותר שלהם, ועם חומרי הלמידה הייחודיים והמעשיים שמורים מציגים ברצף בהתאם לצרכי ההתפתחות של התלמידים. לתלמידים שסיימו תוכניות לגיל הרך של מונטסורי, הסביבה מציעה המשכיות עם שגרות וחומרי למידה מוכרים המציעים שיעורים חדשים והזדמנויות לחקר וגילוי מורכבים יותר.

הכיתה היא קהילה שמחה. התלמידים ממוקדים. הם לוקחים שמחה בעבודתם. הם ממציאים, חוקרים, מתנסים, מעניקים, יוצרים, מכינים חטיפים ומתכרבלים עם ספרים; לפעמים הם אפילו יכולים להשתקף בפינה מדיטטיבית שלווה. בינתיים, מורים מסתובבים ברחבי החדר, מתבוננים בתלמידים ורשמים על התקדמותם, מוכנים מידי פעם להציע תמיכה או להציג חומר חדש, לפי הצורך.


למידה מרובת גילאים

קבוצות מרובות גילאים של ילדים בגילאי 6-9 ו- 9-12 (או 6-12) מספקים תערובת הטרוגנית שבה ילדים יכולים לשתף פעולה ולהתרועע.

מערכות יחסים בין-גילאיות אלה מחזקות את כלל הקהילה.

ילדים גדולים יותר נתפסים כמודלים לחיקוי בתוך הקהילה. הם תומכים בצמיחה והתפתחות של ילדים צעירים יותר באמצעות סוציאליזציה, סיוע בעבודה חדשה או מיומנויות הוראה שהם שולטים בעצמם. הם יכולים גם לעבוד עם סטודנטים צעירים בתחומים של תכנית הלימודים שבהם הם עצמם עשויים להזדקק לתרגול נוסף, ללא סטיגמה.

ילדים צעירים יותר עוקבים אחר הדוגמה שהציבו התלמידים הגדולים יותר, ויש להם עמיתים לעבודה בתחומים של תכנית הלימודים שבהם הם עשויים להיות מתקדמים יותר. קהילה מרובת גילאים זו מספקת הזדמנויות לכל האנשים ללמוד אחד מהשני, לעיתים להוביל, לשתף או לשמש מודלים לחיקוי. זה גם מפתח הערכה להבדלים.

בתוך הקהילה התומכת והמכילה הזו, הילדים עובדים לפי תכנית הלימודים בקצב שלהם, מאיצים במהלך משימות מסוימות או לוקחים זמן נוסף עם אחרים.

עבור תלמידי מונטסורי העולים מהגן, התוכנית היסודית של מונטסורי מתרחבת על הלמידה המטופחת בתוכנית לגיל הרך. עבור תלמידים חדשים במונטסורי, זה מכוון אותם למיומנויות של הנאה ואחראיות.

המורים מנחים את הילדים באמצעות תכנית לימודים קפדנית המותאמת באופן אישי לאינטרסים שלהם, לצרכים וליכולות שלהם. המורים עוקבים אחר ההתקדמות מול מדדים וציפיות מבוססות ללמידת התלמידים, כולל: מוכנות אקדמית, עצמאות, ביטחון, אוטונומיה, מוטיבציה פנימית, אחריות חברתית ואזרחות גלובלית.



Comments


bottom of page