השטיחון המונטסורי הוא סימן היכר מאוד ידוע בחינוך המונטסורי.
לעבודה איתו יש המון משמעויות, החל בסדר ואירגון חיצוניים, תקשורת חברתית וגם סדר ואירגון פנימיים.
בואו נרחיב על זה:
השטיחון המונטסורי לרוב יהיה לבן, למרות שבהרבה מקומות בעולם שמיישמים מונטסורי נראה גם שטיחונים וורודים, אפורים או ירוקים, כולם יהיו חלקים וללא דוגמאות עליהם, למה? כדי שלא יהיה לילד רועש בעיינים והוא יהיה ממוקד בעזר איתו הוא עובד.
השטיחון הקלאסי הוא כזה שיהיה קצת עבה ויציב על הריצפה, מכיוון שכל שטיח דק אחר יזוז עם כל תזוזה של הילד ויכול להרוס לו את "העבודה", זה יכול להיות מאוד מתסכל.
השטיחון מסמל עבור הילד גבול לעבודה-
הילד לומד שכל חלקי העזרים שלו נמצאים על השטיחון, הוא יסדר את זה באופן מאורגן ונוח לעבודה, במקרה ומשהו יוצא מהשטיחון הילד יכניס אותו חזרה. האופן הזה, מארגן את הילדים כל אחד בשלו, ושומר על סדר ואירגון גם בכיתה.
בכל תחילת עבודה הילד יפרוס את השטיחון ואת העזר שלו, ןבסיום העבודה, הילד יאסוף יגלגל את השטיחון ויחזיר למקום
(אופן הגילגול בסירטון המצורף בסוף הפוסט)
הפעולות האלו, מובילות את הילד לתהליך של סדר, התארגנות, ואירגון פנימי.
כאשר ילד עובד עם שטיחון, זהו סימן לחברים בכיתה שלא מפריעים, לא מתערבים, לא נוגעים.
אפשר להתבונן ולהסתכל אפשר לבקש רשות להצטרף אבל הכל באופן שמאוד מכבד וקשוב למרחב האישי של הילד והשטיחון שלו.
גם אם הילד הלך לרגע לשאול משהו, או יצא להתפנות- לא נוגעים לו בשטיחון ובמה שעליו.
האחריות כאן היא הדדית, מכיוון שבאופן הזה הילדים לומדים לכבד את הילד שעובד, והילד שעובד לומד שעליו לארגן ולסדר בסיום העבודה כדי שילד אחר יוכל להשתמש.
את השטיחונים נגלגל באופן הדוק וישר, הפעולה הזו לנו כמבוגרים נשמעת פשוטה אבל עבור הילדים יש כאן מאמץ גדול של תאום יד ועין, מוטוריקה ויציבה.
כל הגבולות הנ"ל או החוקים, מהווים בסיס של תקשורת חברתית, הרגשת ביטחון, וסדר ואירגון בכיתה.
זהו קו מנחה בחינוך המונטסורי שמכניס למרחב החינוכי הרבה שקט וזרימה.
באחת ההדרכות שהעברתי , מנהלת בית ספר שאני מאוד מעריכה נתנה לשטיחון דימוי של אינקובקטור.
התחברתי אליו ממש
אינקובטור נותן לילד שקט, ביטחון, מקום בטוח לגדול בו והגנה.. ובאמת שזה מה שהשטיח מאפשר.
Comentários