top of page

זיכרון שרירי ואיך זה קשור למונטסורי?

#זיכרוןשרירי הוא מושג שד"ר מריה מונטסורי מדברת עליו בעבודה החינוכית שלה.


מונטסורי, לפני היותה אשת חינוך היתה רופאה ופסיכיאטרית. נפש האדם, מוח האדם והשפעת גופו של האדם על נפשו והתפתחותו השיכלית הובילו את פיתוחיה בגישת החינוך וביצירת אביזרי הלמידה.


כבר לפני 116 שנים, הבינה מונטסורי את הכוח והמשמעות של חזרתיות, של תירגול ואת ההשפעה שלהם על התפתחות הילד.


זיכרון שרירי הוא מושג שבימינו לרוב שומעים בהקשר של פעילות ספורטיבית, אימוני חדר כושר או אומנויות לחימה וכדו' אבל מונטסורי זיהתה את היכולת המוחית הזו והצליחה לחבר אותה ללמידה.

כן למידה של חשבון, שפה, גאומטריה , למידה והכנה של הילד אל עולם המבוגרים.

הרעיון של זיכרון שרירי, לא אומר שהשריר מפתח זיכרון אלא שהמוח מייצר זיכרון אל תנועה שחוזרת על עצמה לאורך זמן, המוח יוצר זיכרון עבור אותה משימה, וככל שתהיה חזרה ותרגול , הזיכרון יהיה ארוך טווח ובסופו של דבר הביצוע של אותה משימה יתקיים ללא מאמץ מודע.


כאשר אנחנו חוזרים על אותן הפעולות המידע מאוחסן במוח הקטן , המוח הקטן הוא זה שאחראי בין היתר על יכולות תכנון, ויסות ולמידה של תנועות מוטוריות. כשאנו מתרגלים משהו וחוזרים עליו, המערכת העצבית-שרירית שלנו 'זוכרת' את המיומנות הזו וגם אם נפסיק את הפעילות לתקופה, כאשר נחזור אליה היא "תשלף" עם אותם היכולות מאותה נקודת זמן שהפסקנו בה.

דמיינו לעצמכם רכיבה על אופניים או לימוד נהיגה על רכב הילוכים

בהתחלה מאוד קשה לחבר את כל הפעולות יחד- דיווש פדלים, כיוון הכידון, מבט לכיוון הנסיעה..

או לחיצה על הגז, קלאץ', החלפת הילוך, כיוון ההגה...

בהתחלה השילוב הזה דורש המון מחשבה

המון מאמץ

אבל עם התירגול, העשייה הזו הופכת לאוטומטית, קלה, מהנה, ואנחנו פשוט עושים אותה.


אביזרי הלמידה המונטסוריים בנויים על הרעיון של זכרון שרירי.

לדוגמא כאשר אנחנו חושפים את הילדים לספרות ואותיות, נראה שהעבודה מובנית באופן כזה שאנו מאפשרים לילד להרגיש את הסיפרה בצורה הנכונה לכתיבה על ידי ספרות החישה או אותיות החישה לדוגמא, המעבר עם האצבעות על הסיפרה או האות שוב ושוב יוצר זיכרון שרירי שבסופו של דבר יעזור לילד להכיר את הצורה של האות או הסיפרה ללא מאמץ. (עבודה זו עוזרת גם בכל הקשור לכתב מראה).

העבודה המונטסורית מתוכננת כך שתהיה למידה דרך הגוף שמובילה להתפתחות קוגנטיבית וגם רגשית


הלמידה הופכת להיות "תירגול שרירי", המחשבה השרירית מאחורי האביזרים המקוריים של מונטסורי מתבטאת בגדלים שונים, במשקלים שונים, בתחושה של האביזרים ובאופן הפעולה איתם.

לכן חשוב ללמוד את האופן המדוייק והמטרה לעבודה עם האביזרים, ולהקפיד עליהם מול הילד.

האביזרים נמצאים על המדף ואנו רוצים שהוא יתרגל שוב ושוב , עד שהוא כבר עובד באוטומט ואז נדע שהוא יכול להמשיך למשימה הבאה.




הגוף שלנו הוא מערכת מורכבת וחכמה.

וזה הקסם בעבודה המונטסורית.

התירגול עם האביזרים הופך את הלמידה לחלק כל כך טבעי מהילד, הוא זוכר את המיומנויות שהוא לומד ברמת שרירי הגוף כך שהן הופכות לחלק ממנו.

Kommentare


bottom of page