top of page

מגדר בחינוך המונטסורי

מריה מונטסורי היתה אישה שפרצה ושינתה את עולם המגדר בראש ובראשונה בעצמה בחייה הפרטיים.

מריה נולדה במאה ה-19 לעולם שבו מעמד האישה כמעט ואיננו קיים

אפשרויות הלימוד והמקצועות היו מוגבלות

לא היתה לנשים אפשרות בחירה

לא זכויות רכוש ולא עצמאות כלכלית

לא את האפשרות לצאת לעבוד לאחר הנישואים ובאופן כללי נחשבה האישה לנחותה מהגבר.

בזכות אימא של מריה אשר היתה מהנשים המובילות בעידוד נשים ללמוד, יצאה מריה ללימודים בתחום ההנדסה ולאחר מכן למרות ההתנגדות מצד אביה והסביבה המשיכה ללימודי רפואה.

לאחר מאמץ רב היתה בין הרופאות הראשונות של איטליה דבר אשר לא היה ברור מאליו כלל.


את הדחף השיוויוני ונוגד המגדר של מריה מונטסורי, ניתן לראות באופן מובהק בסביבה הלימודית ואביזרי הלמידה וגם באופן ההתנהלות של הילדים ובגישת הצוות . מריה מונטסורי הבינה את הצורך לראות בילד כבעל זכויות בניגוד לדעה הרווחת באותם שנים ובכך גם את השיוויון שבין בנים לבנות מבחינת הזדמנויות.


מרחבי הלמידה ואופן הלמידה החל מהגן מכילים פעילויות ותרגילי למידה ללא אופי מגדרי. לא בפעילות עצמה ולא באופן ההגשה שלה מבחינת צבעים ו/או נגישות ובחירה.


כך נמצא תרגילי מזיגה, הברקת כלי כסף, פעילויות ניקיון, הכנת אוכל, קיפול בדים, קשירה, כיפתור ועוד מגוון פעילויות שקשורות לתפעול הבית ,השיגרה היומיומיות וכישורי חיים אשר היו אופייניות לנשים בלבד ובגן הן מיועדות לבנים ולבנות ללא דופי.


נמשיך אל לימודי החשבון , השפה והמדעים שגם שם נמצא פעילויות ואביזרי למידה אשר מעשירים את הילדים בנים ובנות ללא הבדל, בידע עובדתי, אנליטי, חושי אשר מחובר למציאות.

בנוסף אביזרים אשר מפתחים ומאזנים את התחום הסנסורי גם כאן, אותם אביזרים לשני המינים.

מריה מונטסורי בפיתוח אופן הגישה החינוכית, התייחסה אל מוח הילדים בנים ובנות כשווה וכבעל אותם היכולות מבחינה התפתחותית. דברים אשר כביכול נראים לנו כמובנים מאליהם אך אנו גם היום במאה ה21 נתקלים בדפוסי מגדר של צבעים נפרדים, משימות נפרדות, צעצועים נפרדים ואשר ממוגדרים "לבנים או לבנות"

פסיכולוגית, גישת החינוך המונטסורית מדברת על שלבי רגישות ומישורי ההתפתחות , אשר מושפעים מגיל הילדים והתפתחות המוח. מונטסורי הגדילה להבין כי אין שוני בין ההסתכלות על בנים ובנות, כולם עוברים את אותם שלבי הגדילה וההתפתחות המוחית.


עוד הגדילה לעשות ואיפשרה לילדים לעבוד מתוך בחירה כאשר המורה צופה ולא מכוונת את הילד או מחליטה עבורו

כך שלכל ילד מותר לפעול מתוך הדחף הפנימי שלו- לנקות, לבשל , ללמוד חשבון או לבנות מגדל. דברים אשר אינם היו ברורים מאליהם היות ובבית עדיין נחשפו הילדים אל מעמד אישה נמוך ולא שיוויוני… אב שמנקה לא היה מראה נפוץ או קיים.

יחד עם האסטטיקה והאירגון האביזרים בסביבה הלימודית מגוונים ורבים ואינם מקוטלגים לצבעים מגדריים.

כך נמצא קוביות מגדל וורודות

מדרגות חומות

מקלות אדומים

חרוזי מדרגות בשלל צבעים

קוביות זהב

ועוד שילובי צבעים אשר מטרתם היחידה היא הפשטה של חומר הלימוד ופירוק הקושי.

מתוך כך אין אצל הילדים עניין מסביב לשימוש באביזר מסויים בגלל הצבע שלו ואין אצל הילדים צורך לשייך עשייה מסויימת או אביזר מסויים לפי מגדר היחס אליהם הוא לימודי בלבד.


מריה מונטסורי פיתחה את גישתה בתקופה שבה החינוך בבית היה שונה מאוד מגישת בית החינוך שלה.

גישת השוויון בין נשים לגברים לא היתה קיימת. האישה תפקידה היה לטפל בבית ובילדים והגבר היה המפרנס והדמות החזקה שלא השתתף במטלת הבית או בחינוך. האווירה והאפשרויות במסגרת החינוך השפיעה רבות על בתי הילדים.

כאשר ילדים גדלים בסביבה שבה יש את האפשרות לעסוק בכל תחום ללא מיתוג מסויים או אמירה מסויימת, האפשרויות הן אינסופיות.

מריה מונטסורי הגדילה לעשות והצליחה לטשטש את נושא המגדר באופן אסטטי וזורם בצורה רלוונטית ולא מתאמצת גם לתקופה "שיוויונית" כמו המאה ה-21


כאשר אתם מעצבים מרחב למידה מונטסורי באופן אוטומטי אתם נותנים מענה שוויוני לתחום המגדר.


יש עוד נקודות שבהן אתם מוצאים את טישטוש המגדר בחינוך המונטיסורי? שתפו אותנו



Comments


bottom of page