ד"ר מריה מונטסורי חילקה את שלבי ההתפתחות של הילדם לפי מישורים, היא הגדילה להבין את המשמעות של התפתחות המוח ומתוך כך יצרה מודל התפתחות בעל ארבעה שלבים-
המישור הראשון גילאי 0-6 - הינקות
המישור השני גילאי 6-12 הילדות
המישור השלישי 12-18 ההתבגרות
המישור הרביעי 18-24 הבגרות המוקדמת
המעבר בין השלבים מתאפיין בשינויים פיזיים, שינוי מחשבה ושינויים של דינמיקות חברתיות
השלבים מחולקים גם בתוכם לתקופות של למידה אינטנסיבית ותקופות של הטמעת הלמידה, רגיעה והכנה אל השלב הבא.
במהלך המעבר של הילד ממישור ההתפתחות הראשון (גילאי 0-6) למישור ההתפתחות השני (גילאי 6-12)
נראה שהילד עובר ממהלך של "ספיגת הסביבה" אל עבר "ספיגת התרבות" לפי מונטסורי
נוכל לזהות מס' סימנים של מחשבה והתנהגות המעידים על תנועת הילד/ה למעבר בין המישורים
להלן ארבעה סימנים שתוכלו לזהות:
חשיבה מופשטת: ילדים ברמת ההתפתחות השנייה מתחילים להראות יכולת מוגברת לחשיבה מופשטת. הם עוברים מעבר לחוויות הקונקרטיות של הרמה הראשונה (שאלות של מה?)ומתחילים לחקור ולהבין מושגים מורכבים ומופשטים יותר. הם עשויים לעסוק בחשיבה היפותטית,(שאלת ה למה?) לשאול שאלות פילוסופיות ולהפגין יכולת לנתח ולסנתז מידע. ככל שנחשוף אותם ליותר ידע ועובדות כך הם יוכלו לעשות הקשרים לוגיים ולהגיע למסקנות.
דמיון ויצירתיות: ילדים בשלב זה מראים לרוב דמיון מוגבר וביטוי יצירתי. הם עשויים לעסוק במשחקי דמיון, ליצור סיפורים, לכתוב שירה או לעסוק בעיסוקים אמנותיים. הם יכולים לדמיין אפשרויות מעבר למציאות המיידית שלהם ולבטא את הרעיונות שלהם בצורות יצירתיות שונות.
מודעות חברתית ושיתוף פעולה: ככל שילדים מתקדמים אל המישור השני , הם מפתחים מודעות גדולה יותר למקומם בחברה ולתפקידם בקהילה. הם מראים עניין מוגבר באינטראקציות חברתיות ובשיתוף פעולה עם אחרים. הם הופכים מודעים יותר לנורמות חברתיות, לערכים ולמגוון התרבותי. הם צריכים לצאת מהגבולות של המוכר והידוע ולהיחשף אל העולם הרחב על כל מרכיבי- הטבע, בעלי החיים, תרבויות, חלל היסטוריה, חברויות ושיתופי פעולה- כל אלו מעוררים בילד תשוקה גדולה
התפתחות מוסרית: ילדים הנכנסים לרמה השנייה מראים גם סימנים של התפתחות מוסרית. הם מתחילים לפתח תחושה חזקה יותר של נכון ולא נכון, אמפתיה והבנה עמוקה יותר של עקרונות אתיים. הם עשויים להטיל ספק בהוגנות ובצדק, להפגין דאגה לזולת ולהפגין יכולת גוברת לשפוט שיפוט מוסרי המבוסס על היגיון והבנה.
יחד עם השינויים המחשבתיים, נראה בילד גם שינויים פיזיים- שיער הראש שלו מתחיל להשתנות ולהיות פחות רך
הגפיים מתארכות והשומן התינוקי שעיגל אותם מתחיל להעלם
הילד גובהה, נהיה פיזי יותר ותנועותיו פחות עדינות
התנועות הופכות להיות חזקות ומדוייקות יותר
והסימן המובהק ביותר - נפילת שיניים.
כאשר לילד נופלת השן הראשונה, זהו סימן עבורנו למעבר מגיל הינקות אל גיל הילדות.
חשוב לציין שילדים מתקדמים בשלבים אלה בקצב שלהם, לרוב נתחיל לראות את השינוי מתחיל בגיל 6 אך כפי שאנו יודעים, לכל ילד יש את היכולות והקצב שלו ולכן תפקידנו הוא לתצפת ולהבין מה המסלול של הילד הנמצא מולנו.
コメント