top of page

הילד בגילאי6-12 ועקרונות הסביבה המוכנה לפי מונטסורי


שלב זה של גילאי 6-12 מסמן את המעבר מהילדות המוקדמת אל ילדות בוגרת יותר – שלב בו הילד מבקש לחקור את העולם, משתוקק לגלות עולמות רחבים, וחייו החברתיים הופכים למרכזיים. התפיסה המונטסורית שמה דגש על הרצון ללמוד מתוך עניין פנימי ועל חשיבות הסביבה המוכנה כתשתית להתפתחות שלמה בגיל זה


מאפייני הילד בגיל 6–12

  • התפתחות פיזית: הילד נעשה חזק יותר, עצמאי ומיומן, מתנסה בחקר פיזי נרחב, שיני החלב מתחילות להתחלף זהו סימן עיקרי להתבגרות ולמעבר שלב, השומן התינוקי מתחיל להעלם והשיער הופך פחות פלומתי.

  • קוגניציה ודמיון: החשיבה הופכת יותר מופשטת. הילד רוצה להבין את העולם ולהרחיב אופקים, מונע ע"י דמיון עשיר, שאלות עומק ורצון להבין את המהות שמעבר למוחש.

  • חברה ומוסר: הקבוצה, החברים והאינטראקציה החברתית נעשים מרכזיים. הילד מחפש שייכות, לומד התנהגות מוסרית ופועל על פי כללים שמגיעים מהקבוצה

  • רגש: תקופת רוגע והתכנסות פנימה, יציבות וביטחון – כל עוד מקבל מענה לצרכיו החברתיים, האינטלקטואליים והרגשיים

  • שפה: עניין גובר בניתוח שפה, מבנים דקדוקיים, כתיבה וקריאה מתקדמת, לצד רצון להבנה עמוקה של מושגים, מילים וכללים


סביבה מוכנה ללמידה ולחיים בגילאים 6-12

בדומה לגיל הרך, גם כאן הסביבה היא "המורה השקטה". אלא שבגיל זה היא מתרחבת - פיזית, מנטלית וחברתית - ותומכת במאפיינים החדשים של הילד. הסביבה המונטסורית צריכה לעודד חקר, ניידות, שיתוף פעולה, קהילה רוחשת ופתוחה.


ree

עקרונות לארגון סביבה מונטסורית בגילאי בית הספר

  • מרחב לחקר ועצמאות: יש לספק סביבת עבודה גמישה, חומרים מגוונים ואפשרות לבחור ולהעמיק בתחומים המעניינים כל תלמיד. המדפים, החומרים ואפילו הרהיטים צריכים להיות נגישים, פתוחים לגילויים ואינם מגבילים

  • שיתופיות וקבוצתיות: עבודה בזוגות ובקבוצות קטנות מעודדת שיתוף, התמודדות עם דעות שונות ופיתוח מיומנויות חברתיות - אך זו אינה נכפית על ידי המבוגר, אלא מתאפשרת ומתבקשת מתוך הסביבה.

  • תחושת בעלות ואחריות: כל תלמיד שותף לארגון, סדר וניקיון הסביבה. יש ציפייה לאחריות אישית וקבוצתית לנראות לתחזוק המקום, ולחומרי הלמידה

  • גיוון והרחבת ידע העולם: יש לאפשר גישה למקורות ידע מגוונים (ספרים, מפות, אנציקלופדיות, אמצעי מדיה חינוכיים), ולעודד יציאה לטיולים, פרויקטים קהילתיים ופעילות מחוץ לבית הספר.

  • יופי, סדר ופשטות: הסביבה ממשיכה להיות אסתטית, מסודרת, בעלת מינימום גירויים מיותרים, כשהדגש הוא על איכות החומרים ולא על כמותם. כל חומר מוצג בצורה בולטת, מוגדרת, לא עמוסה, ומזמין לפעולה.

  • שליטה בטעות ועבודה עצמאית: חומרים, עבודות ,משימות ותרגילים מעניקים לילד משוב מיידי לגבי הצלחתו ומעודדים אותו לתקן, ללמוד ולהתפתח מתוך עשייה אמתית ולא מהערות חיצוניות בלבד


דוגמאות לכלים ופעילויות

  • ארגון פינת חקר גאוגרפי/מדעי עם מפות, מודלים, כלי כתיבה ולוחות לשאלות\חקר אישי.

  • פרויקטים בתחום השפה המתבססים על חקר דקדוקי, חקר מושגים, והצגת תוצרים בקבוצות.

  • הכנה וסידור עצמאי של המקום בכל בוקר- כל ילד אחראי לאזור מסוים, כולל ניקיון, סידור ושמירה על חומרי הלמידה.

  • תכנון פרויקטים אישיים וקבוצתיים המאפשרים חקר עצמאי, למידה רב תחומית ושיתוף בן-תחומי.

  • שילוב פינות שקטות לצד מרחבים לפעילות משותפת ומרחבי טבע שמזמינים פעילות פיזית מעשירה.


לסיכום

מישור ההתפתחות של גילאי 6-12 דורש להרחיב את גבולות הסביבה המוכנה - מהמוכר והסגור אל הפתוח והרב-תחומי. ילד בגיל זה רוצה להבין, לחקור, ליצור קשרים חברתיים ולהרגיש משמעות בקבוצה, והסביבה היא הכלי המרכזי שיאפשר ויסייע לו להתפתח כמיטב יכולתו.

ree

 
 
 

תגובות


bottom of page